loading...
know for every one
mehran بازدید : 2516 چهارشنبه 25 دی 1392 نظرات (0)

نوشابه گازدار فرآورده ای است که از مخلوط کردن آب، گازکربنيک، شکر و يا ساير شيرين کننده ها، رنگ، مواد طعم دهنده و مواد اسيدی تهيه می شود.

                                                                                                                                                                                        نوشابه های سياه رنگ که به کولا معروف هستند شامل آب، شکر، کارامل، اسيد فسفريک، بنزوات سديم و گاز co2 می باشند.نوشابه های رنگی از جمله زرد به جای اسيد فسفريک، اسيد سيتريک و به جای کارامل از رنگهای ديگر خوراکی متناسب با طعم و نوع نوشابه تهيه می شوند، بنابراين همانطور که مشاهده می کنيد مواد مضر برای سلامتی در هردو نوع نوشابه وجود دارد.   

مواد اسيدی کننده بخصوص اسيد فسفريک با اختلال در تنظيم کلسيم و فسفر بدن سبب پوکی استخوان می شوند. اسيد فسفريک بر عملکرد کليه تاثير منفی دارد. چاقی، پوسيدگی دندان و بر هم خوردن نظم خواب از عوارض متصور برای مصرف نوشابه های گازدار می باشند.

اسيد موجود در نوشابه می تواند به بافت دهان، گلو و مری که حساس ترند ،آسيب برساند. کافئين موجود در نوشابه، نگهدارنده ها شامل بنزوات سديم و رنگها ممکن است سبب تشديد علايم در کودکان بيش فعال شوند. اگر به نارسايی کليوی يا مشکلات گوارشی و پوستی مبتلا هستيد يا به شيرين کننده های مصنوعی حساسيت داريد در مصرف نوشابه، با پزشک خود مشورت کنيد.

  بيماران ديابتی دقت کنند که نوشابه های کم کالری حداکثر 20 کيلو کالری درصد سی سی انرژی دارند و نوشابه های رژيمی، بدون قند می باشند، بنابراين به مندرجات بر چسب روی بسته بندی به دقت توجه کنيد.اما در ادامه به برسی مضر بودن نوشابه زرد یا سیاه می پردازیم...

 

نوشابه های رنگ تیره نسبت یه نوشابه های با رنگ روشن، برای کلیه ها خطرناکترند.

آریا جنابی فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: 

نوشابه های گازدار به دلیل این که مقادیر بالایی قند و اسید فسفریک دارند برای کلیه مضرند.

وی افزود: هر چه نوشابه تیره تر باشند قند بیشتری دارد

قند نوشابه به دلیل این که بیشتر از حد معمول هستند فرد را مستعد بیماری دیابت می کند

که یک بیماری بسیار خطرناک برای عملکرد کلیه ها می باشد.

 

وی تصریح کرد: نوشابه ها همچنین نمک زیادی دارند که باعث بیماری فشار خون می شوند

که از دیگر بیماری های خطرناک برای کلیه می باشد.


وی خاطر نشان کرد: نوشابه ها به دلیل دارا بودن قند زیاد، اسید فسفریک و

مخصوصاً نمک برای افرادی که شانس ابتلا به سنگ کلیه در آن ها بالاست، خطرناکند. 

 

دکتر سید حسام‌الدین نبوی‌زاده، فوق تخصص بیماری‌های آسم و آلرژی: آنچه باید در مصرف نوشابه‌های گازدار مورد توجه قرار گیرد، وجود مواد مختلف و مضر است که گاهی به وسیله شرکت‌های بزرگ تولیدکننده مخفی نگه داشته شده و در اثر مصرف، سیستم ایمنی بدن تحریک می‌شود.

وی با برشمردن سایر خطرات نوشابه‌های گازدار یادآور شد: این نوشابه‌ها حاوی مقادیری "اسید کربنیک" هستند که این ماده به اسیدی کردن خون در افراد منجر شده و بر حسب پژوهش‌های صورت گرفته، بیماری‌هایی از جمله پوکی استخوان را به همراه دارد.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: از دیگر خطراتی که در بررسی نوشابه‌های گازدار اثبات شده‌ است، ذخیره شدن چربی در بدن مصرف کنندگان است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را افزایش داده و در صورت عدم توجه، صدمات جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت.
 
نبوی‌زاده با اشاره به تفاوت انواع نوشابه‌های گازدار یادآور شد: نوشابه هایی که در قالب رنگ زرد به بازار ارائه می‌شوند، در کنار مواردی که ذکر شد، حاوی مقادیری رنگ مصنوعی هستند که می‌تواند مضرات دیگری همچون آلرژی به این رنگ‌ها را در پی داشته‌ باشد و توصیه می‌شود در صورت مصرف نوشابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گازدار به این نکته توجه شود.
 
بر پایه این گزارش، نوشابه‌های گازدار از جمله نوشید‌نی‌هایی هستند که از ابتدای ورود به بازار طرفداران بسیاری داشته‌اند و در برخی منازل به یک پای ثابت سفره‌ها تبدیل شده‌اند، اما آگاهی از مضرات این نوشیدنی، سبب می‌شود به مصرف آن با دیده تردید نگریست. 
 
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    مخاطبین سایت بیشتر چند ساله هستن؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 26
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 27
  • بازدید ماه : 27
  • بازدید سال : 543
  • بازدید کلی : 7,107